Przekładnie ślimakowe są elementami konstrukcyjnymi, które służą do przenoszenia mocy wraz ze zmianą parametrów z części czynnej na bierną układu. Jednocześnie dokonują zmiany momentu obrotowego i zmiany liczby obrotów. Ta cecha sprawia z kolei, że są niezwykle pożądane i odznaczają się ogromną popularnością.
Przekładnia slimakowa, ze względu na swoją charakterystykę, zazwyczaj umieszczana jest w zamkniętym korpusie, który poprawia jej warunki pracy. Korpus służy jednocześnie za wspornik łożysk przekładni.
Warto przy tym pamiętać, że w zależności od sposobu konstrukcji, przekładnie ślimakowe możemy podzielić na motoreduktory (urządzenia hamujące) oraz multiplikatory (urządzenia przyspieszające). Dokładne parametry ich pracy zależą oczywiście od wielkości przenoszonej mocy, liczby obrotów oraz pożądanego położenia.
Jak sama nazwa wskazuje, motoreduktory ślimakowe mają zdolność samodzielnego hamowania układu. Podczas tego procesu można by było obawiać się zwiększonego tarcia, jednak w tym przypadku nie jest ono szkodliwe.
Taka zdolność warunkuje jednocześnie, gdzie mogą zostać wykorzystane. Ze względu na duże przełożenia i wysoką odporność mechaniczną, znajdują zastosowania między innymi w układach transportu wewnętrznego, takich jak wciągarki, wózki suwnicowe, przenośniki, mieszalniki, obrotnice, walce i kalandry. Mogą być wykorzystane również w układach samochodowych.