Wypalenie pojawia się, gdy występuje związany z pracą brak równowagi pomiędzy emocjonalnym lub psychologicznym przywiązaniem pracownika do organizacji (tj. „byciem”) a jego związkiem z organizacją (tj. „robieniem”).
Wypalenie zawodowe wysnuł w 1974 roku psycholog Herbert Freudenberger, który w 1978 roku opublikował artykuł zatytułowany „The Burnout Syndrome”. Został on spopularyzowany w 1981 roku przez psycholog Christinę Maslach, która napisała „Burnout: The High Cost of High Achievement”, opisując je jako „stan fizycznego, emocjonalnego i psychicznego wyczerpania spowodowanego zbyt dużym stresem przez zbyt długi okres”.
Wypalenie zawodowe różni się w zależności od osoby, ale istnieją pewne wspólne przyczyny, które mogą pomóc w zapobieganiu wpływowi tego stanu na pracowników:
Wypalenie dotyka ludzi w różnym wieku i z różnych środowisk, ale najczęściej pojawia się w ciągu pierwszych 10 lat kariery. Może się ono przydarzyć każdemu, a przede wszystkim osobom, które nie czują satysfakcji z wykonywanych obowiązków, zbyt obciążonych, lub mających trudności w nawiązywaniu kontaktów ze współpracownikami.