W dzisiejszych czasach wiele osób posiada własny samochód, starając się o niego dbać jak o oczko w głowie. Istnieje jednak szereg czynników zewnętrznych (np. dziury w jezdni, złe warunki atmosferyczne, ekstremalne zmiany naprężeń), które mogą mieć negatywny wpływ na poszczególne podzespoły auta, w tym zwłaszcza na układ kierowniczy. Sytuację pogarsza fakt, że niektórzy kierowcy nie przykładają wagi do okresowej kontroli tego elementu, bez którego przecież niemożliwe jest prowadzenie pojazdu.
Najważniejsze części układu kierowniczego to kolumna kierownicy (w postaci dwuczęściowego wału) oraz przekładnia. W większości aut są montowane przekładnie zębatkowe, nazywane powszechnie maglownicami. Mają one zastosowanie w samochodach z napędem na przednią oś. Z kolei w autach wyższej klasy (z napędem na tylną oś) montuje się głównie przekładnie globoidalne, ślimakowe albo śrubowo-kulkowe.
Aby zredukować siłę, jaką kierowca wkłada w to, by skręcić autem, stosuje się również tzw. układ wspomagania kierownicy (do niedawna hydrauliczny, ale obecnie także hydrauliczno-elektryczny).
Jedną z częstych awarii w układzie kierowniczym są wyrobione lub niewłaściwie zamocowane końcówki drążków kierowniczych (w internecie często poszukiwana jest np. końcówka drążka golf 4), co daje objawy w postaci luzu na kole kierownicy.
Kolejną powszechna awarią jest zapowietrzenie układu wspomagania (skutkujące drganiami kierownicy), które może być wynikiem niesprawnego działania pompy wspomagania lub niedostatecznego naciągu paska napędu. W takiej sytuacji można też przypuszczać, że został uszkodzony tzw. wahacz – w warsztatach mechanicy często mają do czynienia z autami, w których zepsuty jest sworzeń wahacza astra f.