Podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pieszych na przejściach jest przestrzeganie przez nich odpowiednich przepisów drogowych, a także maksymalna ostrożność samych kierowców. Istnieje jednak wiele dodatkowych rozwiązań minimalizujących ryzyko wypadku. W tym celu wykorzystuje się m.in. różne separatory i ograniczniki, których kluczowym zadaniem jest spowodowanie znacznego ograniczenia prędkości pojazdów – nawet do 25 km/h.
Strefy dla pieszych są współcześnie zabezpieczane nie tylko poprzez postawienie przed nimi odpowiednich znaków ostrzegawczych czy informacyjnych dla kierowców. Stosuje się bowiem również specjalne nawierzchnie pokryte materiałem o właściwościach antypoślizgowych, które działają w taki sposób, że w momencie naciśnięcia pedału hamulca wyraźnie skracają drogę hamowania auta. Dzięki temu ryzyko poważnego uszkodzenia osoby wbiegającej znienacka na pasy zostaje ograniczone do minimum. Bardzo często obok przejść montuje się też inteligentne oświetlenie (na nawierzchni i słupach), które jest zintegrowane z czujnikami ruchu wykrywającymi obecność człowieka.
Oprócz tego dosyć popularne są następujące rozwiązania:
– wypukłe progi drogowe – wymuszające na kierowcach zdecydowane zredukowanie prędkości (np. z 70 do 30 km/h)
– lampy połączone z systemem kamer – uruchamiające się samoczynnie w momencie pojawienia się człowieka i dokładnie oświetlające całe przejście oraz obszar bezpośredni przed nim
– wyspy azylowe przedzielające pasy
– trójwymiarowe pasy – pomalowane innowacyjną farbą 3D (zazwyczaj w kolorze białym, a niekiedy żółtym)