Wielu z nas spotyka się z pojęciem logistyka. Nie zawsze jednak rozumiemy na czym – dokładnie – skupia się logistyka i jakie są jej podstawowe cele. Najpopularniejsza jest definicja logistyki, jako całości procesów planowania, realizowania i kontroli przepływów rozmaitych zasobów – należą do nich zarówno dobra materialne (surowce, półprodukty, wyroby gotowe), jak i niematerialne (informacje, bazy danych). Ostatecznym celem wszelkich działań z zakresu logistyki jest zaspokojenie potrzeb finalnego odbiorcy dobra lub usługi.
Działania logistyczne przybierają różne formy, zależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Głównym ich wyznacznikiem jest branża, w której prowadzona jest działalność. Przy czym, działalność ta niekoniecznie musi dotyczyć przedsiębiorstwa. Przykładowo logistyka akcji charytatywnej może obejmować kolportaż promujących ją materiałów przeprowadzenie akcji (w tym transport wolontariuszy, a jeżeli przewidujemy zbiórkę gotówki – to zapewnienie jej bezpiecznego przewiezienia do oddziału bankowego), wysyłkę podziękowań dla darczyńców. Z kolei logistyka dla branży fashion obejmie procesy w zakresie projektowania wyrobów, ich zamówienie (często w odległych krajach, o niskim koszcie siły roboczej), magazynowanie i transport materiałów, półproduktów i gotowych ubrań, w końcu – działania związane z ewentualnymi zwrotami. Jak widać na powyższych przykładach – rodzaj działalności determinuje w znacznym stopniu to, czym w danym wypadku jest logistyka.