Smartfony są obecnie stosunkowo tanie, a ich oferta na rynku dynamicznie się zmienia. Z tego powodu zastanawiamy się, czy w razie awarii nasz telefon w ogóle opłaca się naprawiać. Oczywiście zależy to od wielu czynników. Warto sprawdzić, kiedy smartfon opłaca się naprawiać, a w jakich przypadkach lepiej kupić nowy sprzęt.
Nowoczesne smartfony są bardzo delikatnymi urządzeniami, naszpikowanymi elektroniką, czujnikami i rozwiązaniami ułatwiającymi życie użytkowników. Z tego powodu nie zawsze opłaca się je naprawiać, ponieważ koszty elementów zamiennych lub drobiazgowej naprawy mogą sięgać wartości smartfona. Bardzo często nowe smartfony są tak skonstruowane, że ich naprawa nie jest możliwa. Elektronika jest w szczególności narażona na zmiany temperatury oraz wilgotności, przez co może ulec uszkodzeniu lub zacinać się podczas codziennego użytkowania.
Co najczęściej dolega naszym smartfonom? Okazuje się, że jest to nieprawidłowe użytkowanie – dominują zalania urządzeń, upuszczenia z wysokości, błędy podczas wgrywania aktualizacji systemu, ingerencja w oryginalne oprogramowanie. Bardzo wielu producentów w taki sposób produkuje smartfony, by były to urządzenia stosunkowo tanie, do których nie opłaca się kupować części zamiennych. Jednocześnie na rynku są smartfony z wyższej półki, które z racji swojej ceny są naprawiane przez użytkowników, a producent jest symbolem jakości swoich urządzeń. Mowa między innymi o urządzeniach, które naprawiane są w serwisie marki Apple w Warszawie.
Jest kilka przypadków usterek typowych dla smartfonów, których nie opłaca się naprawiać. Zdecydowanie najdroższą naprawą smartfona jest wymiana płyty głównej. Dla przykładu w smartfonie iPhone 4S taka naprawa może kosztować nawet 1000 złotych. Nie zawsze opłaca się także wymiana wyświetlacza czy wymiana przedniego panelu. Takie naprawy zwykle dotyczą smartfonów z niższej i średniej półki, kiedy niejednokrotnie cena napraw na częściach oryginalnych jest całkowicie nieopłacalna, natomiast zamienniki nie oferują odpowiedniej jakości. Przed wyborem smartfona warto więc sprawdzić ewentualne ceny napraw oraz części zamiennych, jakie mogą być oferowane przez profesjonalne serwisy, takie jak https://iclinica.pl/. Bywa bowiem, że naprawa tanich smartfonów jest znacznie droższa niż przykładowo oryginalnych iPhone.
Statystyki pokazują, że blisko połowa użytkowników smartfonów rezygnuje z naprawy w momencie, w którym otrzymują wycenę naprawy. Warto również podkreślić, że gwarancja nie zawsze chroni przed kosztami. Jeżeli uszkodzenie smartfona powstała z winy użytkownika, musi on sam pokryć koszty naprawy i jednocześnie traci prawo do gwarancji. Niestety, dzieje się tak bardzo często w przypadku smartfonów z niższej i średniej półki. Alternatywą dla autoryzowanych serwisów są punkty napraw, które specjalizują się w naprawach danej marki smartfonów i bazują na oryginalnych częściach, jednak oferują znacznie niższe koszty naprawy smartfonów.